Metoda Warnkego

Metoda Warnkego

Założenie metody:

Założeniem metody Warnkego jest oddziaływanie podczas treningu na zmysły wzroku, słuchu i motorykę ćwiczącego. Unikatowość metody stosowanej przez terapeutów wynika z zaangażowania pacjenta w trening (ćwiczący nie tylko słucha, ale także odpowiednio reaguje na występujące bodźce).

Odpowiedzi uzyskane przez pacjenta w czasie diagnozy porównywane są do norm wiekowych, na podstawie których terapeuta tworzy plan treningowy. Zgodnie z założeniami metody Warnkego, trening dostosowywany jest do posiadanych w danym momencie umiejętności pacjenta.

Przeznaczenie metody:

Zaburzenia przetwarzania słuchowego ( APD )

Zaburzenia centralnego przetwarzania słuchowego są to problemy z prawidłowym zrozumieniem informacji słuchowej, mimo braku uszkodzenia słuchu obwodowego.

Wybrane Objawy:
  • opóźniony rozwój mowy,
  • zaburzenia artykulacji,
  • trudności w robieniu notatek ze słuchu,
  • trudności z rozumieniem mowy zwłaszcza w salach z pogłosem lub w większym gronie osób.
  • trudności w rozumieniu mowy niewyraźnej, stłumionej,
Dysleksja

To specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, przy stosowaniu standardowych metod edukacyjnych oraz co najmniej przeciętnym poziomie rozwoju intelektualnego. Dysleksji nie diagnozuje się, kiedy występują zaburzenia pracy analizatorów (wzrok, słuch) lub choroby neurologiczne.

Wybrane objawy:
  • słaba koordynacja ruchów całego ciała, kłopoty z utrzymaniem równowagi,
  • ograniczona sprawność rąk,
  • zaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa: trudności z konstruowaniem budowli z klocków, kłopoty z układankami, puzzlami, problemy i niechęć do rysowania,
  • nieprawidłowy chwyt, trudności w czynnościach samoobsługowych,
  • opóźniona lateralizacja, brak przejawów preferencji ręki,
  • słaba orientacja w schemacie ciała,
  • opóźniony lub zaburzony rozwój mowy: przekręcanie wyrazów, trudności z rozpoznawaniem oraz tworzeniem rymów i aliteracji,
  • trudności z zapamiętywaniem wierszyków, piosenek, sekwencji nazw,
  • mały zasób słów, duża liczba błędów gramatycznych,
  • zaburzone procesy automatyzacji w obszarze integracji percepcyjno-motorycznej
Zaburzenia lateralizacji

Lateralizacja zwana jest funkcjonalną przewagą stronną, asymetrią funkcjonalną lub dominacją stronną. Jest to stronność ciała, czyli przewaga jednej strony ciała nad drugą. Procesy wzrokowe i słuchowe podzielone są pomiędzy obie półkule. Pomiędzy obydwoma półkulami istnieje stała łączność oraz współpraca, co stanowi o ich jedności.

Proces lateralizacji rozpoczyna się już w okresie embrionalnym. W 7 miesiącu życia dziecka można zaobserwować preferencje co do wyboru ręki, ale ostatecznie proces lateralizacji kończy się w wieku 6-7 lat.

Wybrane objawy:
  • zaburzenia koordynacji,
  • dyspraksja,
  • zaburzenia manipulacji przedmiotami,
  • zaburzenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni,
  • niezdarność,
  • trudności w nauce szkolnej,
  • problemy z koncentracją, skupieniem uwagi i pamięcią,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • problemy z artykulacją,
  • problem ze śledzeniem wzrokowym,
  • problemy z pisaniem,
  • przestawianie i opuszczanie sylab i wyrazów,
  • mylenie liter o podobnym kształcie,
  • opuszczanie bądź dodawanie liter,
  • nadaktywność ruchowa,
  • problemy ze słyszeniem w hałasie,
  • zaburzenia pamięci słuchowej,
  • problemy z planowaniem i wykonaniem sekwencji ruchów,
  • kłopoty z zasypianiem.
Trening lateralny będący elementem Metody Warnkego wspomaga proces aktywizowania się i komunikowania obu półkul. Przekłada się to na koordynację półkul, tworzenie nowych połączeń a także intensyfikuje już istniejące!

Zadzwoń i umów się na wizytę: 510 107 358